Az innovációról általában

Mostanában sok céggel beszélek innovációról. Az eszmecserék tapasztalatait megosztanám a szélesebb nyilvánossággal. Néhány szót arról, hogy miért is lenne szüksége egy cégnek innovációra. Mindenki tudja, hogy a magyar termékek nem a legolcsóbbak a világon. Ne vegyék udvariatlanságnak, de nem is a legjobbak. Mármost adódik a kérdés, hogy ha nem is a legolcsóbb és nem is a legjobb, akkor miért vennék meg. Hát nem is veszik! Kérdés, hogy juthat egy hazai cég innovációhoz? Hozzávetőleg kétféleképpen vagy megveszi az új fejlesztést vagy részt vesz a kifejlesztésben. A megvétellel gond van, mert nagyon drága. Persze, hogy drága, több oknál fogva is. Azoknál a cégeknél, akik fejlesztéssel foglalkoznak, ott sem lesz minden fejlesztés sikeres. Nyilvánvaló, hogy a sikertelen próbálkozások költségeit beépítik a sikeresek árába. Ezen túlmenően a fejlesztésektől mindenki extra profitot remél. Az innováció egyik útja ezzel be is zárult nagyjából a magyar cégek előtt. A másik lehetőség, hogy a cég részt vesz a fejlesztésben. Mindenki tudja, hogy a fejlesztés egy járatlan út, sok gonddal, bajjal és vesződséggel jár, az eredményért pedig senki nem vállal garanciát. Így aztán nem is nagyon versenyeznek a magyar cégek, hogy ki tud előbb részt venni a különféle fejlesztésekben. Akármilyen járatlan és küzdelmes ez az út, mégiscsak próbálkozni kellene vele. Nagyon gyakran esik szó a fejlesztések kapcsán az állami részvételről. Az állami részvétel a fejlesztésekben nagyon komplikált. Ami a legkellemesebb része, hogy az állam különféle számviteli preferenciákkal és adókedvezményekkel igyekszik elősegíteni a fejlesztéseket. Ahhoz, hogy ezt az előnyt valaki ki tudja használni, kell egy nyereséges cég. Az állam más módon is igyekszik elősegíteni a fejlesztéseket, különféle adókat szed, abból pénzügyi alapot képez és abból támogat különféle kutatásokat és fejlesztéseket. Azt, hogy az ilyen módon összeszedett pénzek milyen hatékonysággal szolgálják a gyakorlati fejlesztést, mindenkinek a fantáziájára bízom. Ha céget keresek valamilyen termék szabadalmaztatásához, gyakran az a válasz, hogy a szabadalmaztatáshoz nem cég kell, hanem szabadalmi ügyvivő. Ez így önmagában véve igaz. Céget azért keresek, mert egy szabadalomnak akkor van valami értelme, ha azt valaki a gyakorlatban gyártja, használja, terjeszti. A dolognak erre részére keresek céget és nem az ügyintézésre. Másik gyakori kérdés az, hogy a szabadalmak világát mindmáig valamiféle misztikum lengi körül. Kérem, az innováció üzlet is. Nemcsak megszállottság vagy küldetéstudat. Ahogy hajdani tanárom mondta az egyetemen, abból meg is lehet gazdagodni, ha valaki jól rakja a kártyát. Én is így gondolom és így is tapasztaltam.